I 2025 skal alle nye biler i Norge være nullutslippsbiler, men de elektriske varebilene har blitt sviktet av myndighetene. Dette har ført til en nedgang i salget, og så langt i år utgjør elektriske varebiler kun 28% av markedet – en betydelig reduksjon fra fjoråret. Maxus, med sitt brede utvalg av elektriske varebiler som dekker alle behov, mener det ikke finnes noen grunn til å velge annet enn elektrisk. For å fremme en grønnere transportsektor tilbyr Maxus nå betydelige miljørabatter på hele sitt sortiment av elektriske varebiler.
-Når myndighetene ikke gjør nok for å fremme elektriske varebiler, tar vi ansvar. Grønne kampanjedager er vår måte å vise at skiftet til nullutslipp også er mulig i næringstransport, sier Mathias Ottersen, salgssjef i Maxus Norge.
I Nasjonal Transportplan, senest revidert i 2022, satte myndighetene krav om at alle nye personbiler og lette varebiler skulle være elektriske i løpet av 2025. Målet for personbiler nærmer seg målet, mens andelen for elektriske varebiler kun er på 28%.
Til tross for at overgangen til nullutslippskjøretøy i varebilsektoren er avgjørende for å nå Norges klimamål, har flere av de økonomiske insentivene for elektriske varebiler blitt fjernet de siste årene.
-ENOVA-støtten på opptil 50.000 kr, som tidligere bidro til å gjøre elektriske varebiler mer konkurransedyktige, ble fjernet i fjor sommer. Andre fordeler som adgang til kollektivfeltet har blitt kraftig begrenset. Dette gjør det vanskeligere for næringsdrivende å velge grønn transport, selv om det nettopp er denne typen tiltak som bidrar til raskere utskifting av fossile kjøretøy, sier Ottersen.
-Elektriske varebiler er ikke bare et grønt valg, det er et effektivt og kostnadsbesparende valg, sier Ottersen. – Vi mener næringstransport-sektoren er oversett av myndighetene.
Med Norges største utvalg av elektriske varebiler, inkludert pickup, plan- og skapbiler med firehjustrekk, kan Maxus Norge møte alle behov i markedet.
-Tidligere har det vært en oppfatning om at det ikke finnes elektriske varebiler som dekker alle segmenter, fortsetter Ottersen. -Dette stemmer ikke lenger. Maxus tilbyr nå et komplett utvalg – fra små varebiler til store modeller med vareromsvolum fra 2,2 til 20 m³. Vi lanserer også den nye e-Deliver 7 med firehjulstrekk, som fyller et viktig tomrom i markedet. Det finnes ingen unnskyldning til å ikke velge elektrisk.
Siden Maxus ble introdusert for det norske markedet for fire år siden, er det solgt over 5.000 elektriske varebiler, med blant annet Posten Norge som stor kunde.
Under Grønne kampanjedager tilbyr Maxus både gunstige låne- og leasingkampanjer. Velg mellom en leasingavtale med 0 kroner i startleie og lave månedssummer, eller benytt deg av finansiering med store miljørabatter på våre elektriske varebiler med en gunstig miljørente på kun 0,99 %. Dette er Maxus Norge sitt bidrag for å gjøre det enklere og mer attraktivt for næringsdrivende å velge elektrisk.
Kampanjen varer til og med 31.12.2024. Se fullstendig oversikt på maxus.no.
SAIC Maxus (SAIC Maxus Automotive) er et person- varebilmerke som eies av det kinesiske børstnoterte selskapet SAIC Motors. SAIC Motor – eller Shanghai Automotive Industry Corporation – er produsenten og eieren bak SAIC Maxus person- og varebiler, og er Kinas største børsnoterte bilprodusent. I fjor solgte de hele 6 millioner biler bare i Kina, og har hatt enorm vekst de siste årene.
Selskapet ble grunnlagt i 1958, og har gått fra å være et tradisjonelt industriselskap til å bli en verdensomspennende leverandør av biler og mobilitetstjenester. På verdensbasis ruver SAIC Motors som den syvende største bilprodusenten, og kjennetegnes ved å være en fremoverlent produsent med fokus på utvikling og innovasjon.
SAIC Maxus ble grunnlagt i 2011, og har vært på det nordiske markedet siden 2018. Siden den gang hatt suksess i de nordiske landene, og er blant de mest solgte elektriske bilene i Norden. RSA er i dag importør av Maxus til Norge, Sverige, Danmark, Finland, Polen, Tyskland, Island, Færøyene og Grønland.
RSA er en komplett nord-europeisk bilimportør av person- og varebiler, med hovedkontor i Norge. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i de skandinaviske markedene. RSA er importør for Suzuki, Isuzu, Maxus, BYD, JAC og KGM. til Norge. RSA har bygget opp et solid forhandlernettverk med til sammen over 300 forhandlere.
I tillegg til samarbeid med bilforhandlere over hele landet, driver RSA forhandlerkjeden RSA BIL med 11 forhandlere i viktige strategiske områder i Norge. Vår erfaring innenfor import av biler, deler og tilbehør og forhandlerdrift, gjør oss til en moderne totalleverandør og distribusjonspartner.