Helelektriske Maxus Euniq6 SUV leverte best under NAF og Motor sin sommertest onsdag denne uken, med hele 10% overlevering mot oppgitt rekkevidde.

Ingen kunne måle seg med Euniq6 SUV da NAF og Motor avholdt sin årlige sommertest onsdag 1. juni, hvor de testet den faktiske rekkevidden for elbiler under sommerlige forhold.  

Helt sommerlige forhold var det riktignok ikke. Med skiftende vær, spredte regnbyger og mellom 7 og 15 grader var ikke de ytre faktorene optimale for å oppnå maksimal rekkevidde.  

I testen konkurrerer bilene primært mot seg selv om hvilken bil som kommer nærmest rekkevidden du får oppgitt når du kjøper elbil – såkalt WLTP-rekkevidde. WLTP-standard er oppgitte rekkeviddetall testet under optimale forhold, men det er en kjent sak at rekkevidden påvirkes av en rekke ytre faktorer. Særlig er temperatur og vær kjente rekkeviddetyver. 

Testruten gikk fra Oslo, via Lygnasæter, Gjøvik, Ringebu, Dombås, Hjerkinn, Folldal og så sørover Venabygdsfjellet til Ringebu igjen. Bilene starter med fulladet batteri, uten forvarming, fra et garasjelokale på Vulkan i Oslo. 

Etter endt test var det nykommeren Maxus Euniq6 SUV som leverte aller best. Bilen har i utgangspunktet oppgitt rekkevidde på 354 km, men gikk over 388 km – nesten 10% lengre enn WLTP. Dette tross skiftende vær og stigning på nærmere 1000 moh.  

Av de totalt 31 el-bilene som deltok i testen, var det kun 10 biler som leverte rekkevidde i henhold til oppgitt WLTP. Rekkeviddetestens største negative avvik var på -20,2% fra oppgitt rekkevidde.  

Salgssjef i Maxus Norge, Bernhard Jahnsen, er fornøyd med resultatet – men ikke overrasket.  

- Vi er selvfølgelig veldig fornøyde med disse tallene. Vi opplever at mange blir positivt overrasket over faktisk rekkevidde på Euniq6, så dette er i tråd med våre erfaringer. Dette viser også viktigheten av å faktisk teste bilens rekkevidde før man kjøper ny elbil, og ikke ser seg blind på oppgitt tall fra produsent.  
 

Stor, helelektrisk familiebil 

Maxus Euniq6 SUV ble lansert for det norske markedet i desember 2021, og de første kundebilene leveres ut i disse dager. Bilen leveres med 70 kWt batterikapasitet, 177 hk og bagasjerom opptil 754 liter. 

Eksteriøret har et stilrent og sporty design, med en typisk aerodynamisk el-front med ekte SUV-karakter. Bilen måler 4735mm lang, 1860mm bred og 1736mm høy. Akselavstand er på 2760mm og bakkeklaring på hele 190mm. 

Med andre ord - denne bilen er stor. 

- Skal du ha en bil til samme pris må du ned i størrelse og hvis du skal ha samme størrelse må du opp i pris - derfor er Maxus Euniq6 unik, sier Bernhard Jahnsen. 

Han forteller også at de har bestilt et stort antall biler, og vil ha god tilgjengelighet på biler utover året.  

 

Om SAIC Maxus 

SAIC Maxus (SAIC Maxus Automotive) er et varebilmerke som eies av det kinesiske selskapet SAIC Motors. SAIC Motor – eller Shanghai Automotive Industry Corporation – er produsenten og eieren bak SAIC Maxus person- og varebiler, og er Kinas største børsnoterte bilprodusent. I 2021 solgte de hele 5,8 millioner biler bare i Kina, og har hatt enorm vekst de siste årene. Selskapet ble grunnlagt i 1958, og har gått fra å være et tradisjonelt industriselskap til å bli en verdensomspennende leverandør av biler og mobilitetstjenester. På verdensbasis ruver SAIC Motors som den syvende største bilprodusenten, og kjennetegnes ved å være en fremoverlent produsent med fokus på utvikling og innovasjon. 

SAIC Maxus ble grunnlagt i 2011, og har vært på det nordiske markedet siden 2018. Siden den gang hatt suksess i de nordiske landene, og er blant de mest solgte elektriske bilene i Norden. RSA er i dag importør av Maxus til Norge, Sverige, Danmark, Finland, Polen, Island, Færøyene og Grønland.