Med Maxus Euniq på laget har storfamilien fra Halden redusert utgiftene sine betydelig, og samtidig fått en mer behagelig hverdag.
Familien Fjøren fra Halden teller to voksne, fire barn, og golden retrieveren Sigrid Marie.
De liker å gjøre ting sammen.
Derfor har de skaffet seg en Maxus Euniq. Med syv seter får den plass til alle sammen, slik at de kan dra på fellesutflukter, inkludert langturer – elektrisk!
– Jeg har tro på at elektrisk bil er mer miljøvennlig, sier Vegard Fjøren (44).
– Og så sparer vi rundt regnet 20.000 kroner i året på det!
En komplett utstyrt syvseter til en pris på under 400 000 kroner, er også noe som passer godt inn i en fornuftig familieøkonomi.
Da det nye elbilmerket Maxus ble lansert i Norge, var Vegard så nysgjerrig at han tok med seg kona og de fire barna til RSA Bil i Sarpsborg for å prøvekjøre. Spørsmålet var om alle fikk plass, og om komforten var bra nok.
– Alle var fornøyd! Det var noe helt annet enn vår forrige bil, som også var elektrisk. Vi fikk et skikkelig godt førsteinntrykk, minnes Vegard.
Selv den langbeinte, syttenårige sønnen får plass, ute problemer.
– Når alle er komfortable blir det mindre mas på far, så det er veldig kjekt!
Alt standardutstyret som følger en Maxus Euniq gjorde også inntrykk på familien. Minstemann var spesielt fascinert av lysene i taket, som kan skifte farge. «Så kult», var hans spontane kommentar.
– Nordmenn liker utstyr, derfor har vi valgt å ta inn Euniq fullspekket. Du får blant annet adaptiv cruisekontroll, 360-graders kamera, LED-lys og 12,3’’ skjerm med Apple Carplay. Både skinnseter og panoramatak er standard, i tillegg til en rekke sikkerhetssystemer, sier Bernhard Jahnsen, salgssjef for Maxus Norge.
Maxus Euniq oppfyller også de viktige ekstrakravene , som norske bilkunder er opptatt av : Det er mulig å sette på takboks, og bilen kan trekke tilhenger.
Med et så godt tilbud har familien valgt å ha Maxus Euniq som sin eneste bil. Dette er i seg selv med på å redusere transportutgiftene betydelig.
– Bilen blir brukt til alt. Vi hiver bikkja inn, ungene, og av og til materialer, forteller Vegard.
Selv når alle syv setene er i bruk har Maxus Euniq fremdeles plass til bagasje, og setene er fleksible i bruk. Familien Fjøren bruker seks seter, og legger ett av de bakerste ned for å gi plass til hunden.
Vegard er tidligere yrkessjåfør og jobber nå med å kjøre ambulanse. Selve kjørefølelsen er derfor viktig for ham:
– Maxus er en stor bil, men den ligger veldig god på veien, sier han.
Salgssjef Jahnsen tror dette handler om det lave tyngdepunktet fra batteriet:
– Maxus Euniq har en kraftig, elektrisk motor med 177 hk. Kreftene er tilgjengelig helt i fra start, og bilen har sikre forbikjøringsressurser. Plasseringen av batteriet under gulvet gjør at bilen er så fin å kjøre, selv om den er stor, sier han.
Vegard Fjøren forteller at han sitter godt i Maxus Euniq, som har enkle og gode innstillingsmuligheter.
– Jeg kan sitte lenge i bilen uten å måtte knekke meg opp igjen etterpå, sier han.
I år tar familien sikte på å bruke sin nye bil til norgesferien, som inkluderer familiebesøk i Bergen og utflukt til Vesterålen.
– Vi må jo å stoppe og la barna strekke på beina etter et par hundre kilometer uansett, så da er ikke ladepausene et problem. Og med gode muligheter for hurtiglading skal de lange turene gå helt fint, tror Vegard.
Maxus Euniq kan hurtiglades fra 30 - 80 prosent rundt 30 minutter.
– Jeg gleder meg til å prøve dette i sommer. Etter disse første månedene har jeg i alle fall vært veldig fornøyd, sier Vegard.