Pressemelding

Elvarebilene fra Maxus hjelper Posten

Elvarebilene fra Maxus hjelper Posten å levere 11.000 pakker utslippsfritt

Posten har gått til innkjøp av 22 elvarebiler fra det kinesiske merket Maxus. Bilene har en rekkevidde på opptil 200 kilometer og en nyttelast på 950 kilo – mer enn nok til at Posten kan levere 11.000 pakker i Oslo helt utslippsfritt. – Vi er svært fornøyde med at en av de største bilbrukerne på arbeidssiden har valgt Maxus, sier ansvarlig for Maxus i RSA, Espen Kristoffersen. 

KUTTER UTSLIPP MED 105 TONN CO2​

Posten og Bring mener at miljø er et av deres største satsningsområder.
Derfor har de en svært omfattende miljøstrategi for å nå klimamålene sine.  – Posten Norges miljøambisjon er at vi kun skal bruke fornybare energikilder i våre bygg og kjøretøy innen 2025. Utviklingen i byene har gått mye raskere enn forventet. Det er positivt. Vi jobber nå for å etablere utslippsfri pakkelevering i andre byer, sier konsernsjef Tone Wille i en pressemelding.  

I tillegg til de elektriske varebilene har Posten og Bring investert i elektriske Paxstere og varesykler. Med alle disse tiltakene vil deres årlige dieselforbruk reduseres kraftig, og lette konsernets klimaavtrykk med 105 tonn CO2 årlig.  

– Det er veldig positivt at vi kan være med på å hjelpe Posten å nå sine klimamål. EV80 er et utmerket valg for de som ønsker mer miljøvennlige løsninger, men som fortsatt trenger en varebil, sier Kristoffersen.

UTMERKET FOR BYKJØRING​

Maxus og deres EV80 er en relativt ny aktør i det norske markedet, og produsenten er kinesiske SIAC, en av de største bilprodusentene i Kina. Elvarebilen er utstyrt med et 65 kilowatts batteri, store dører og lasterommet kan tilpasses etter kundens behov.  

Tradisjonelt har håndverkere og transportbransjen brukt biler med fossilt drivstoff, men det er nå i endring. Kristoffersen og RSA har forhørt seg med de ansatte i Posten om deres opplevelser med bilen, og det har utelukkende vært skryt.  

– For det første får vi høre at rekkevidden ikke påvirkes av kulda. Sjåførene kjører ofte lange turer gjennom et skift, men flere har fortalt at de ikke har hatt noe behov for å lade underveis. De har kjørt et helt skift på en fulladet Maxus, sier Kristoffersen.

SKAPER ET RENERE BYMILJØ​  
I Postens miljøstrategi samarbeides det også på tvers av bransjer. I «Elskede by» har Bring, KLP og renovasjonsselskapet Ragn-Sells gått sammen for å redusere trafikken og skape et renere bymiljø i hovedstaden.

Sammen sørger de for levering av pakker utslippsfritt, og på ruta samler de også inn gods, avfall og materialer i Oslo sentrum. På denne måten blir det færre biler på veien og mindre veislitasje.  – Det er fint at våre biler kan bidra i et slikt prosjekt.Vi ser at Maxus har den nyttelasten som trengs, samtidig som den er enkel å manøvrere i bytrafikken. Det er en fullverdig, stor varebil!

EN LANGSIKTIG ØKONOMISK LØSNING​

Elvarebiler har også alle de økonomiske fordelene som kommer med vanlige elbiler. Du får redusert bompengeavgiftene, drivstoffutgifter, gode parkeringsmuligheter og kan kjøre i kollektivfeltet.  

– Med en langsiktig tankegang rundt biløkonomi vil en elvarebil være svært gunstig. Dette gjelder ikke bare for de som jobber i byen, men også de som holder til på steder der elvarebil passer bruksmønsteret, avslutter han. Maxus er i dag markedsledende på elvarebiler over fem kubikk.

Postet

12. mai 2020 kl. 18:39

Bilder

Vedlegg

Kontakt

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Få med deg siste nytt fra Maxus.